donderdag 14 maart 2013

Opa’s en oma’s…vertellen maar!

Vandaag was het een bijzondere dag bij het Kinderpersbureau. Alle kinderen mochten hun opa’s, oma’s, buurmannen, buurvrouwen of kennissen meenemen. Bij veel kinderen was dit gelukt. Daarom hadden we een computerlokaal vol met kinderen en ouderen. De spanning zat in de lijven bij de Bloesemkids want ze mochten vandaag een interview houden met degene die ze hadden meegebracht. Om kwart voor 4 waren we compleet, dus konden de groepjes ingedeeld worden. De kinderen die niemand mee konden nemen hadden vandaag ook een belangrijke taak, want zij moesten aantekeningen maken van het interview. Iedere interviewen had een collega-aantekeningen-maker. En er waren ook nog kinderen over die langs de groepjes liepen en dit vast te leggen op de Ipad. Want ja, je kan natuurlijk niet iedere keer van die persoonlijke vragen stellen.



Er werden veel interessante vragen gesteld over de situatie van vroeger. Bijvoorbeeld: Had u veel broers en/of zussen? Sliep u alleen in een kamer? Wat deed u na schooltijd? Hoe kreeg u les? Ook werden er wel hele persoonlijke vragen gesteld. Daan vroeg aan zijn opa: Had u vroeger vaak verkering? En ook hier werd gewoon eerlijk antwoord op gegeven ;)
We kregen mooie verhalen te horen van de oma van Daniël die nog een hele tijd in Australië heeft gewoond. En de opa en oma van Maaike hadden leuke feitjes over de bevolking en het vervoer in Nederland. Ik had graag bij ieder groepje een hele poos willen blijven staan om alle mooie verhalen te horen.

Gelukkig kon ik veel verhalen terugzien op de filmpjes. Daarbij zag ik ook dat het nog erg lastig is om zo’n interview goed in beeld te brengen. Bij sommige filmpjes moet je je hoofd even schuin houden ;) Maar hier leer ik ook weer van dat het goed is om nog een lesje te besteden aan ‘hoe film ik met de Ipad’.

Bij dit filmpje even je hoofd schuin houden ;)

Ik ben enorm trots op alle kinderen die ervoor gezorgd hebben dat dit zo’n leuke en bijzondere middag is geworden. Iedereen heeft zijn steentje bijgedragen en dat maakte het voor mij een topmiddag! Natuurlijk wil ik ook alle opa’s, oma’s en kennissen bedanken voor hun aanwezigheid. Zonder jullie vriendelijkheid, openheid en geduld was het niet gelukt. Enorm bedankt!




Komende week zullen de kinderen gaan bloggen over hun ervaringen met het interviewen. Ook plaatsen we daar een filmpje of een foto bij. Hou dus zeker de blog in de gaten!
Groetjes juf Heidi

Geen opmerkingen: